Bagaimanakah vitamin C meningkatkan sistem imun?

Vitamin larut air ini, terkenal dengan peranannya dalam memerangi selsema. Ditemui dalam buah-buahan dan sayur-sayuran seperti strawberi jeruk, tomato, dan lada, antioksidan ini bukan sahaja bagus untuk kesihatan imun tetapi juga boleh meningkatkan kualiti antioksidan vitamin E.

Kajian menunjukkan bahawa kekurangan vitamin C dalam diet boleh mengakibatkan fungsi imun terjejas dan peningkatan jangkitan. Walau bagaimanapun, suplemen vitamin C boleh menyebabkan pencegahan jangkitan seperti keadaan pernafasan atau sistemik.

Vitamin C adalah nutrien penting kerana ia tidak boleh dibuat oleh tubuh manusia. Oleh itu, vitamin C mesti dimakan oleh manusia dalam diet. Kebanyakan orang dewasa disyorkan memakan vitamin C sebanyak 75mg setiap hari, dengan sumber yang paling kaya ialah buah jeruk, brokoli, strawberi, lada, dan pucuk Brussels.

Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan Skurvi, Kurang daya tahanan dan Pendarahan gusi. Kekurangan vitamin C adalah jarang, tetapi mereka yang berisiko termasuk perokok, mereka yang mempunyai akses makanan yang terhad, dan mereka yang mempunyai keadaan perubatan seperti mereka yang mempunyai kanser tertentu, masalah malabsorpsi, atau mereka yang dialisis.


Beza Blackmores vitamin C 500 mg dan 1000 mg?

Bagi Blackmores vitamin C 1000 mg, perbezaan adalah dari segi kandungan vitamin C yang lebih. Mengikut Kementerian Kesihatan Malaysia, dos harian untuk vitamin C adalah sebanyak 70 mg sahaja. Kesimpulan, kami syorkan anda mengambil dos 500 mg. Tiada bukti kukuh yang dos 1000 mg itu lebih baik dari dos 500 mg. 


Perbezaan vitamin C dan Bio C Blackmores?

Seperti yang diterangkan di atas, Bio C mengandungi kandungan vitamin C yang lebih tinngi iaitu 1000 mg. Ia sesuai untuk diambil untuk orang yang baru nak atau tengah mengidap penyakit 'flu'. Tetapi, untuk jangkamasa yang lama, kami syorkan anda mengikut panduan Kementerian Kesihatan Malaysia, iaitu dos harian untuk vitamin C adalah sebanyak 70 mg sahaja.  Kami syorkan anda berbincang dengan doktor anda jika ada keliruan.


Perbezaan vitamin C dan Buffered vitamin C Blackmores?

Buffered vitamin C Blackmores adalah sesuai untuk orang yang mengalami perut yang sensitif. Buffered vitamin C diformulasi dengan formulasi asid yang rendah. Ia juga dalam bentuk formulasi pelepasan perlahan (slow release) supaya kandungan vitamin akan dilepaskan secara perlahan untuk 8 jam.


Cara mengambil vitamin C

Sekiranya anda jatuh ke dalam kumpulan yang berisiko, atau berasa seperti anda tidak mengambil cukup vitamin C dalam diet, maka suplemen vitamin C mungkin sesuai untuk anda. Kajian semasa menunjukkan bahawa dos tinggi vitamin C boleh membantu mencegah radang paru-paru atau selesema biasa di setengah-setengah individu.

Selain itu, mereka yang terdedah kepada senaman fizikal yang melampau atau suhu sejuk mungkin mengurangkan risiko selesema dengan suplemen vitamin C 250 mg hingga 1 gram vitamin C setiap hari.

Walau bagaimanapun, jika anda boleh, sebaiknya mengambil vitamin C dari diet anda jika mungkin, supaya anda boleh mendapat manfaat daripada semua nutrien dan antioksidan lain yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.



Vitamin C - Manfaat Blackmores Vitamin C 500 mg

Blackmores Buffered C 30T

Beli dari Lazada Malaysia.

Blackmores untuk jerawat dan parut

Blackmores Bio ACE Plus untuk jerawat

Kurangkan masalah kulit berminyak dan berjerawat dengan gabungan Blackmores Bio ACE Plus dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000!

Bila diambil bersama, kandungan zink dalam Blackmores Bio ACE Plus boleh mengawal penghasilan minyak di kulit, dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000 pula membantu menstabilkan hormon dan membaiki kulit. Ia mengandungi antioksida yang tinggi serta selenium daripada ekstrak biji anggur yang boleh membaiki parut.

Comments

Popular Posts