Kebaikan Vitamin Blackmores Malaysia dan Fungsinya

1. Multivitamin Blackmores Malaysia

Kandungan Multivitamin Blackmores:
  • Vitamin C (Ascorbic acid) 180 mg
  • Vitamin B3 (Nicotinamide) 60 mg
  • Vitamin B6 (Pyridoxine hydrochloride) 10 mg
  • Vitamin B2 (Riboflavin) 8.5 mg
  • Vitamin B1 (Thiamine hydrochloride) 7.5 mg
  • Calcium (from Calcium carbonate) 40 mg
  • Vitamin B5 (Pantothenic acid) 20 mg
  • Vitamin D3 400 IU
  • Choline bitartrate 25 mg
  • Iron (from Ferrous sulfate) 5 mg
  • Folic acid 200 mcg
  • Inositol 25 mg
  • Manganese (from Manganese sulfate) 2 mg
  • Magnesium (from Magnesium oxide) 17.5 mg
  • Potassium (from Potassium sulfate) 25 mg
  • Vitamin E 20 IU
  • Vitamin A 5000 IU
  • Vitamin B12 (Cyanocobalamin) 10 mcg
  • Zinc (from Zinc oxide) 5 mg
  • Biotin 25 mcg
Anda dinasihatkan untuk mengambil vitamin ini semasa makan atau selepas makan. Multivitamin Blackmores disyorkan untuk diambil sekali sehari.

Anda boleh membeli multivitamin Blackmores dari farmasi terdekat seperti Guardian atau Watsons. Multivitamin Blackmores datang di dalam botol yang mengandungi 30 biji pil.

Multivitamin Blackmores ini tidak disyorkan untuk kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Untuk kanak-kanak di bawah 12 tahun, ada Multivitamin Blackmores untuk kanak-kanak (Blackmores Kids).


Beli di Lazada Malaysia


2. Vitamin C - Manfaat Blackmores Vitamin C 500 mg 

Vitamin larut air ini, terkenal dengan peranannya dalam memerangi selsema.

Ditemui dalam buah-buahan dan sayur-sayuran seperti strawberi jeruk, tomato, dan lada, antioksidan ini bukan sahaja bagus untuk kesihatan imun tetapi juga boleh meningkatkan kualiti antioksidan vitamin E. 

Apakah kebaikan Blackmores vitamin C 500 mg tablet health supplement dan bagaimanakah vitamin C meningkatkan sistem imun?

Kajian menunjukkan bahawa kekurangan vitamin C dalam diet boleh mengakibatkan fungsi imun terjejas dan peningkatan jangkitan. Walau bagaimanapun, suplemen vitamin C boleh menyebabkan pencegahan jangkitan seperti keadaan pernafasan atau sistemik.

Vitamin C adalah nutrien penting kerana ia tidak boleh dibuat oleh tubuh manusia. Oleh itu, vitamin C mesti dimakan oleh manusia dalam diet. Kebanyakan orang dewasa disyorkan memakan vitamin C sebanyak 75mg setiap hari, dengan sumber yang paling kaya ialah buah jeruk, brokoli, strawberi, lada, dan pucuk Brussels.

Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan Skurvi, Kurang daya tahanan dan Pendarahan gusi. Kekurangan vitamin C adalah jarang, tetapi mereka yang berisiko termasuk perokok, mereka yang mempunyai akses makanan yang terhad, dan mereka yang mempunyai keadaan perubatan seperti mereka yang mempunyai kanser tertentu, masalah malabsorpsi, atau mereka yang dialisis.

Cara mengambil vitamin C

Sekiranya anda jatuh ke dalam kumpulan yang berisiko, atau berasa seperti anda tidak mengambil cukup vitamin C dalam diet, maka suplemen vitamin C mungkin sesuai untuk anda. Kajian semasa menunjukkan bahawa dos tinggi vitamin C boleh membantu mencegah radang paru-paru atau selesema biasa di setengah-setengah individu.

Selain itu, mereka yang terdedah kepada senaman fizikal yang melampau atau suhu sejuk mungkin mengurangkan risiko selesema dengan suplemen vitamin C 250 mg hingga 1 gram vitamin C setiap hari.

Walau bagaimanapun, jika anda boleh, sebaiknya mengambil vitamin C dari diet anda jika mungkin, supaya anda boleh mendapat manfaat daripada semua nutrien dan antioksidan lain yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.


Blackmores Buffered C 30T

Beli dari Lazada Malaysia.


3. Biotin untuk Kesihatan Rambut

Jika anda tidak biasa dengan biotin, ia adalah salah satu dari beberapa "B-vitamin" dan secara teknikal dikenali sebagai vitamin B7.

Sekiranya anda mengetahui apa-apa tentang vitamin B, fungsi utamanya adalah untuk membantu menghasilkan tenaga dalam tubuh daripada metabolisme nutrien seperti asid lemak (lemak) dan glukosa (karbohidrat), yang juga boleh memberi anda rangsangan tenaga jika anda berasa lembap.

Bagaimana Biotin Membantu Rambut

Jadi, bagaimana Biotin memain peranan dari segi kesihatan rambut?

Biotin memainkan peranan penting dalam membina protein struktur yang dikenali sebagai keratin yang meluas dalam folikel rambut dan kuku (1).

Seperti yang anda bayangkan, kekurangan biotin boleh menyebabkan keguguran rambut atau pertumbuhan yang perlahan, dan suplemen biotin dapat membantu meningkatkan kadar rambut anda tumbuh, serta meningkatkan kekuatannya (2).

Walau bagaimanapun, jika diet anda sudah agak seimbang dan kaya dengan makanan yang mengandung biotin, suplemen biotin sahaja tidak akan memberi manfaat tambahan (3).

Kekurangan biotin agak jarang berlaku di negara maju; kerana makanan seperti:
  • daging (terutama hati),
  • kuning telur,
  • ikan,
  • kacang,
  • dan benih banyak di dalam diet biasa.
Sumber biotin vegetarian juga biasa, seperti pisang, soya, dan wortel.

Dos yang disyorkan: 20-30 μg / hari (4)

Mengenai dos, anda tidak perlu bimbang tentang memakan terlalu banyak biotin (diet anda atau melalui suplemen) dalam alasan, kerana ia adalah vitamin larut air dan apa-apa kelebihan dikeluarkan di dalam air kencing.

Blackmores - Kesihatan Kuku, Rambut dan Kulit

Mengandungi Biotin, vitamin C dan Zink
Blackmores Nails, Hair and Skin (Biotin) 60 Tablets 胶原蛋白片

Beli Dari Lazada Malaysia


4. Vitamin B6

Satu lagi vitamin larut air yang hebat untuk kesihatan imun adalah vitamin B6, juga dikenali sebagai pyridoxine. Vitamin ini memainkan peranan penting dalam metabolisme protein, perkembangan kognitif, dan pengeluaran glukosa dalam badan.

Walau bagaimanapun, ia adalah peranannya dalam fungsi imun yang semakin jelas.

Bagaimanakah vitamin B6 meningkatkan sistem imun?

Kajian haiwan menunjukkan bahawa kekurangan B6 boleh memberi kesan negatif kepada pertumbuhan dan mencegah limfosit, atau pertumbuhan sel darah putih, yang boleh menjejaskan imuniti. Kajian ini juga menyarankan agar suplemen dengan vitamin B6 dapat membantu meningkatkan imuniti.

Kajian-kajian lain menunjukkan bahawa fungsi imun vitamin B6 mungkin berkaitan dengan keradangan.

Satu kajian mendapati bahawa tahap plasma bentuk aktif vitamin B6, atau pyridoxal 5'-fosfat (PLP), terbalik dengan banyak penanda keradangan. Malah, tahap PLP plasma dapat membantu meramalkan risiko penyakit radang kronik seperti penyakit jantung. Juga, suplemen vitamin B6 dapat meningkatkan fungsi imun dalam manusia dan haiwan yang kurang B6.

Cara mengambil vitamin B6

Kebanyakan orang dewasa harus mengambil sekurang-kurangnya 1.3 untuk Xigmig vitamin X BUMN harian (setiap hari). Mereka yang berusia lebih tua atau dengan masalah malabsorption mungkin berada pada risiko kekurangan vitamin B6 tertinggi.

Sumber makanan terkaya vitamin B6 termasuk bijirin yang diperkaya, salmon sockeye yang dimasak, dada ayam panggang, hati daging goreng pan, dan kacang ayam kalengan.

Oleh kerana sumber makanan ini tidak di dalam diet semua orang, suplemen vitamin ini mungkin diperlukan untuk banyak orang untuk meraih faedah kesihatan imun.

BLACKMORES Multi B 120s EXP:02/2022

Beli Dari Lazada Malaysia


5. Zink

Minyak penting ini adalah ramuan biasa dalam lozenges sejuk dan ubat-ubatan sejuk over-the-counter yang lain (19). Itulah sebabnya mungkin tidak mengejutkan untuk mencari nutrien ini dalam senarai suplemen sokongan kesihatan imun yang terbaik.

Bagaimanakah zink meningkatkan sistem imun?

Tahap zink yang mencukupi dalam badan adalah penting untuk fungsi sistem imun yang optimum (20). Penyelidikan menunjukkan bahawa kekurangan zink telah dikaitkan dengan bukan sahaja kekurangan zat besi tetapi telah dikaitkan dengan keradangan.

Juga, mereka yang mempunyai kekurangan zink didapati mempunyai tahap rendah sel T dalam badan, yang memainkan peranan penting dalam tindak balas imun dan melawan sel-sel yang dijangkiti.

Bagaimana Zinc Membantu Rambut

Walaupun kekurangan zink agak jarang berlaku, keguguran rambut adalah salah satu daripada gejala utama (rujukan). Orang yang menderita malnutrisi yang berpunca daripada alkohol atau penyakit (terutamanya penyakit usus radang dan sindrom malabsorptive) berada pada risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan kekurangan zink.

Di samping itu, ramai orang yang mempunyai keadaan yang menyebabkan keguguran rambut (seperti alopecia) didapati kekurangan zink (25).

Dos yang disyorkan:
  • 8-11 mg / hari untuk lelaki,
  • 8-9 mg / hari untuk wanita (rujukan)
Sekiranya anda menentukan bahawa anda kurang zink, suplemen boleh membantu anda untuk mengelakkan rambut gugur dan rambut regrow yang telah hilang (26). Walau bagaimanapun, anda perlu berhati-hati dengan dos, sebagai zink tambahan yang berlebihan sebenarnya boleh mempunyai kesan yang bertentangan - menggalakkan kehilangan rambut.

Jika anda memilih suplemen, pastikan untuk membatasi suplemen zink untuk beberapa minggu, kerana penggunaan jangka panjang boleh menjejaskan sistem imun anda dan juga membawa kepada kekurangan tembaga (24).

Jika anda lebih suka mendapatkan zink anda dari sumber makanan, biji labu, kacang merah, dan bayam adalah sumber yang sangat baik.

Cara mengambil zink

Kebanyakan orang dewasa harus mengambil kira-kira 8 hingga 12 miligram zink setiap hari untuk kesihatan optimal. Tiram adalah sumber zink yang kaya, tetapi mineral ini juga terdapat dalam protein haiwan lain seperti daging lembu, ayam dan ketam serta kacang dan bijirin yang diperkaya.

Orang-orang yang jangan makan daging mungkin mempunyai masa yang sukar untuk memenuhi keperluan zink harian mereka. Hampir dua bilion orang di seluruh dunia adalah kurang Zink.

Selain vegetarian, mereka yang mengalami masalah malabsorpsi, wanita hamil dan menyusu, serta alkohol mungkin berisiko tinggi untuk kekurangan zink. Khususnya, mereka yang menyalahgunakan alkohol mungkin mempunyai tahap zink yang rendah sejak pengambilan etanol mengurangkan penyerapan zink usus dan meningkatkan perkumuhan zink kencing.

Oleh itu, untuk mengekalkan fungsi imun yang optimum, mereka yang berisiko untuk kekurangan zink akan terutamanya mendapat manfaat daripada suplemen zink. Dengan mengekalkan paras zink yang sihat, anda juga akan membantu mengurangkan risiko penyakit radang yang dikaitkan dengan kekurangan zink.

Keadaan keradangan seperti itu kencing manis, kanser, dan penyakit berjangkit tertentu seperti radang paru-paru.

Ubat-ubatan tertentu seperti antibiotik, ubat-ubatan arthritis rheumatoid, dan diuretik boleh berinteraksi dengan zink, jadi jika anda mengambil salah satu ini, pastikan anda bercakap dengan penyedia penjagaan kesihatan anda sebelum memulakan suplemen zink.

Blackmores Bio Zinc Plus 90s (Exp 08/2021)

Beli Dari Lazada Malaysia


6. Bawang putih (Garlic)

Bawang putih telah digunakan untuk beribu-ribu tahun di seluruh dunia sebagai suplemen kesihatan. Ia amat berguna untuk digunakan mempromosikan kesihatan jantung dan memerangi selesema biasa kerana sifat antioxidant dan antihipertensinya.

Bagaimanakah bawang putih meningkatkan sistem imun?

Juga dikenali sebagai Allium sativum, bawang putih, terutamanya ekstrak bawang putih yang berumur (AGE), mengandungi banyak sebatian yang mempunyai potensi untuk memberi kesan positif kepada kesihatan imun. Senyawa tersebut termasuk lektin dan frukto-oligosakarida yang mempunyai potensi untuk berinteraksi dengan sel-sel sistem imun.

Tambahan pula, dalam kajian haiwan, AGE ditunjukkan dengan baik dalam meningkatkan respon sistem imun terhadap antigen, yang merupakan komponen yang berfungsi untuk merangsang pengeluaran antibodi selepas seseorang menerima vaksin. Pengeluaran antibodi ini pula membantu badan untuk melawan patogen.

Kerana sifat antioksidan bawang putih, ia membawa sifat-sifat anti-radang yang telah menunjukkan manfaat kesihatan imun.

Sebagai contoh, satu kajian baru-baru ini melihat kesan AGE mengenai status kesihatan individu gemuk. Hasil kajian menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai pengambilan AGE selama enam minggu mempunyai LDL yang rendah, atau paras kolesterol "buruk", dan pengedaran sel imun yang bertambah baik.

Bukan itu sahaja, tetapi pengambilan AGE membantu mencegah peningkatan kepekatan penunjuk radang serum seperti factor tumor-nekrosis-alpha dan interleukin-6.

Cara mengambil bawang putih

Selain memakan bawang putih dalam bentuk minyak segar, tepung, atau minyak yang digemari, bawang putih boleh dimakan dalam bentuk tambahan dalam tablet dan kapsul.

Makanan tambahan bawang putih adalah selamat untuk kebanyakan orang makan, walaupun sesetengah orang mungkin mengalami sakit perut, pedih ulu hati, atau reaksi alergi.

Mengambil bawang putih juga boleh meningkatkan risiko pendarahan pada mereka yang menggunakan ubat-ubatan nipis darah seperti warfarin, jadi pastikan untuk berunding dengan doktor anda sebelum memulakan suplemen bawang putih.
Blackmores Garlic Oil – Green Wellness
Beli Dari Lazada Malaysia


7. Vitamin E

Seperti vitamin C, vitamin E juga memainkan peranan sebagai antioksidan. Walau bagaimanapun, vitamin E sedikit kurang terkenal daripada rakan sejawatannya.

Bagaimana Vitamin E Membantu Rambut

Vitamin E telah dikaji untuk keupayaannya untuk mencegah keguguran rambut, dan satu kajian mendapati bahawa suplemen vitamin E membantu meningkatkan pertumbuhan rambut berbanding dengan plasebo (21).

Kajian lain menyimpulkan bahawa tambahan vitamin E memberikan 34.4 lebih banyak pertumbuhan rambut berbanding plasebo selepas lapan bulan (22).

Dos yang disyorkan: 11-15 mg / hari (rujukan)

Seperti dengan vitamin lain yang larut lemak, anda perlu berhati-hati untuk tidak melebihi dos yang disyorkan untuk vitamin E, kerana jumlah yang berlebihan tidak akan dikeluarkan dari badan, dan ia boleh menyebabkan keracunan.

Blackmores Bio E 500 - Vitamin E 60s EXP:12/2021

Beli Dari Lazada Malaysia


8. Blackmores untuk jerawat dan parut

Blackmores Bio ACE Plus untuk jerawat

Kurangkan masalah kulit berminyak dan berjerawat dengan gabungan Blackmores Bio ACE Plus dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000!

Bila diambil bersama, kandungan zink dalam Blackmores Bio ACE Plus boleh mengawal penghasilan minyak di kulit, dan Blackmores Evening Primrose Oil 1000 pula membantu menstabilkan hormon dan membaiki kulit. Ia mengandungi antioksida yang tinggi serta selenium daripada ekstrak biji anggur yang boleh membaiki parut.

Soalan Lazim

Beza Blackmores vitamin C 500 mg dan 1000 mg?

Bagi Blackmores vitamin C 1000 mg, perbezaan adalah dari segi kandungan vitamin C yang lebih. Mengikut Kementerian Kesihatan Malaysia, dos harian untuk vitamin C adalah sebanyak 70 mg sahaja. Kesimpulan, kami syorkan anda mengambil dos 500 mg. Tiada bukti kukuh yang dos 1000 mg itu lebih baik dari dos 500 mg. 

Perbezaan vitamin C dan Bio C Blackmores?

Seperti yang diterangkan di atas, Bio C mengandungi kandungan vitamin C yang lebih tinngi iaitu 1000 mg. Ia sesuai untuk diambil untuk orang yang baru nak atau tengah mengidap penyakit 'flu'. Tetapi, untuk jangkamasa yang lama, kami syorkan anda mengikut panduan Kementerian Kesihatan Malaysia, iaitu dos harian untuk vitamin C adalah sebanyak 70 mg sahaja.  Kami syorkan anda berbincang dengan doktor anda jika ada keliruan.

Perbezaan vitamin C dan Buffered vitamin C Blackmores?

Buffered vitamin C Blackmores adalah sesuai untuk orang yang mengalami perut yang sensitif. Buffered vitamin C diformulasi dengan formulasi asid yang rendah. Ia juga dalam bentuk formulasi pelepasan perlahan (slow release) supaya kandungan vitamin akan dilepaskan secara perlahan untuk 8 jam.

Comments

Popular Posts